سخن گوهربار : حكمت 213تحمل مشكلات و خشنودى (اخلاقى، تربيتى) وَ قَالَ [عليه السلام] أَغْضِ عَلَى الْقَذَى وَ الْأَلَمِ تَرْضَ أَبَداً . و درود خدا بر او، فرمود : چشم را از سختيِ خوار و خاشاك و رنج ها فروبند تا همواره خشنود باشي.

منوی سایت
آموزش همگانی

معاونت آموزشی بنیاد نهج البلاغه استان اردبیل  از عموم علاقمندان محترم آموزش نهج البلاغه دعوت می نماید  برابر برنامه اعلام شده در منو آموزش همگانی در این محافل حضور داشته باشند.

married men who cheat maryaltmansblog.com.nobullsoftware.com my husband almost cheated on me
rite aid couponing site prescription drug discount card
آدرس ایمیل های مدیران بنیاد

مدیر بنیاد

manager at bnda . ir

bonyad.ard@gmail.com

معاونت فن آوری اطلاعات

admin at bnda . ir

معاونت پژوهشی

research at bnda .ir

معاونت آموزشی

education at bnda .ir

free std testing indianapolis click chlamydia throat symptoms
my wife cheated now what mapbiquity.com married men and affairs
kamagra 100mg blog.jrmissworld.com kamagra 100

شرح حکمت

قِیمَة کُلُ امرِی ما یُحسنه

ترجمه: ارزش هرکس به مقدار دانایی و فضایل او است.

شرح: اشاره به این‏که حسب و نسب، مقام و مال و پست‏هاى اجتماعى و رسمى هیچ‏کدام دلیل بر ارزش انسان نیست. ارزش واقعى انسان را کارهاى مهمى تشکیل مى‏دهد که از عهده آن بر مى‏آید. جراحى بسیار ماهر، معلمى شایسته، شاعرى توانا، نویسنده‏اى قوى و فقیهى ماهر که مى‏تواند مردم را به احکام الهى آشنا سازد ارزش آنها به قدر همان کارى است که به خوبى از عهده آن بر مى‏آیند.

نه تنها در نزد مردم چنین است، در نزد خداوند هم کسانى قیمت و ارزش دارند که اعمال شایسته‏تر و مجاهدت‏هاى بیشتر و اصلاحات بهترى انجام مى‏دهند.

سید  رضی این حکمت را  از کلماتی می داند که قیمتی برای آن تصور نمی شود و هیچکس هم­سنگ آن نبوده و هیچ سخنی والایی آن را ندارد. همچنین این حکمت جز حکمت هایی به شمار میرود که بلاغت و فصاحت امیرالمومنین را در نهج البلاغه آشکار می سازد چرا که صنعت ایجاز یا همان اختصار که عبارت است از بیان مقصود با کمترین حروف ممکن بدون اینکه در کلام نقصانی پدید آید؛ در این حکمت به وضوح قابل مشاهده است.

اگر کلمه  قیمت را در معنای حقیقی خود به کار گیریم عبارت است از چیزی که در مقام خرید یک چیز باید داد  وآن همان پول می باشد ولی اگر در معنی مجازی در نظر گرفته شود عبارت است از کلیه­ی اموری که نفس انسان آن را کسب می کند اعم از علوم مختلفه ؛ فضایل و مکارم اخلاقی و..... پس می توان گفت هدف از بیان این حکمت تشویق مردم برای کسب کمالات می باشد .با توجه به این حکمت می توان گفت که انسان باید در طول زندگانی خود درصدد کسب فضایل و خوبی ها و حتی علوم مختلفه برآید تا بتواند مقام و ارزش خود را بر مبنای فرمایشات امیرالمومنین بالا برده و در جهت قرب الهی حرکت نماید.

منابع

1- خورشید هدایت جلد2 ص 1601

2- شرح نهج البلاغه ابن میثم جلد 1 ص 149

3- شرح مات کلمة جز 1 ص 61

4- اختیار مصباح ااسالکین ص 596

 

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بنیاد نهج البلاغه اردبیل میباشد