سخن گوهربار : حكمت 158روش برخورد با دوستان بد (اخلاق اجتماعى) وَ قَالَ [عليه السلام] عَاتِبْ أَخَاكَ بِالْإِحْسَانِ إِلَيْهِ وَ ارْدُدْ شَرَّهُ بِالْإِنْعَامِ عَلَيْهِ . و درود خدا بر او ، فرمود : برادرت را با احسانى كه در حق او مى كنى سرزنش كن ، و شر او را با بخشش بازگردان.

منوی سایت
آموزش همگانی

معاونت آموزشی بنیاد نهج البلاغه استان اردبیل  از عموم علاقمندان محترم آموزش نهج البلاغه دعوت می نماید  برابر برنامه اعلام شده در منو آموزش همگانی در این محافل حضور داشته باشند.

married men who cheat maryaltmansblog.com.nobullsoftware.com my husband almost cheated on me
rite aid couponing site prescription drug discount card
آدرس ایمیل های مدیران بنیاد

مدیر بنیاد

manager at bnda . ir

bonyad.ard@gmail.com

معاونت فن آوری اطلاعات

admin at bnda . ir

معاونت پژوهشی

research at bnda .ir

معاونت آموزشی

education at bnda .ir

free std testing indianapolis click chlamydia throat symptoms
my wife cheated now what mapbiquity.com married men and affairs
kamagra 100mg blog.jrmissworld.com kamagra 100

زندگینامه حجت الاسلام محمد دشتی

تولد
سال ۱۳۳۰ بود. در روستایی سرسبز و با صفا به نام «آزاد مون» از توابع شهرستان محمود آباد ( در کنار دریای خزر ) در خانه ای ساده و بی آلایش که چراغ آن با نور ایمان روشن بود، از پدری ( به نام ابراهیم) و مادری با ایمان و عاشق اهل بیت علیهم السلام فرزندی دیده به جهان گشود که نام او را محمد گذاشتند؛ فرزندی که بعدها به «دشتیِ نهج البلاغه» شهرت یافت.

تحصیلات

محمد دشتی، پنج ساله بود که وارد کلاس اول شد و تا کلاس ششم ابتدایی در همان روستای محل تولد خود ادامه تحصیل داد. در سال ۱۳۴۲ ، با پیشنهاد بزرگان روستا و با توجه به علاقه شدید ایشان نسبت علوم حوزوی، وارد حوزه علمیه آمل شده و در مسجد امام حسن عسگری علیه السلام( یکی از مساجد قدیمی شهر آمل که جاذبه معنوی خاصی دارد ) به فراگیری علوم ابتدائی حوزه پرداخت. در سال ۱۳۴۳ وارد حوزه علمیه قم شد و در مدرسه حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی(قدس سره) مشغول به تحصیل شد، سپس به مدرسّه رضویه و فیضیه منتقل شد.

نبوغ و استعداد ذاتی

از همان دوران کودکی، هوش سرشار و حافظه ای قوی در محمد دشتی موج می زد. استعداد بالای محمد به گونه ای بود که گاهی چند صفحه دکلمه را در یک شب حفظ می کرد و فردای آن روز در جمع حاضران از حفظ می خوانْد. همین نبوغ و استعداد، بعدها در خدمت به دین و مکتب به گونه ای دیگر جلوه گر شد؛ به طوری که نقل می کنند در یکی از مناظرات که با گروه های مخالف داشت، هفتاد جمله از چهل کتاب یکی از نویسندگان را فهرست وار و بدون هیچ گونه تعللی بیان کرد که پس از توضیحات مناسب  وبه اثبات رساندن نظریات مطرح شده، با صلوات های مکرر حاضران تشویق شد.
همچنین تنوع در تألیفات و تدریس علوم مختلف در سطوح و مقاطع مختلف حوزوی و دانشگاهی، همه و همه از همان نبوغ سرشار خدادادی خبر می داد و او آن را در خدمت به هدفی مقدس به کار می گرفت.

عروج

استاد دشتی در تاریخ ۵/۲/۱۳۸۰ (شب اول صفر) در باز گشت از جلسه سخنرانی سالار شهیدان، در یک از سانحه رانندگی، دچار صدمات شدیدی شده و پس از گذشت ۱۰ روز – پس از سال ها مجاهدت – دعوت حق را لبیک گفت و به سرای باقی شتافت.
پیکر پاک این عا لم مجاهد و محقق خستگی ناپذیر، در حرم فاطمه معصومه علیها السلام ( در یکی از ورودی های صحن آینه ) در میان غم و اندوه عموم مردم به خاک سپرده شد.

کتاب ها:

مرحوم محمد دشتی با وجود عمر کوتاه، ولی پربرکت خود، منشأ آثار و برکات بسیاری شد. از ایشان بیش از صد و ده جلد کتاب به یادگار مانده که تنها یک کتاب ایشان، بالغ بر پانزده جلد می باشد. هم چنین از مرحوم دشتی، بیش از پنجاه مقاله به یادگار مانده است.
استاد دشتی (قدس سرّه) در تحقیقات خود، به عقاید اسلامی، فلسفه احکا م، و ارزیابی پیرامون حدیث و نهج البلاغه، اولویّت دادند که آ ثار ذیل را تألیف کردند: «از مجموعه ۱۱۰ جلدی آ ثار استاد دشتی «قدس سره» حدود ۷۰ اثر چاپ و منتشر شده است و بقیه در حا ل نشر می باشد.

۱ – آینده و آینده سازان  
۲ – ابزار و وسائل تحقیق  
۳ – ادعیّه فاطمیّه «دعای روزانه حضرت زهرا علیه السلام »
۴ – الروض النظیر فی معنی حدیث الغدیر  
۵ – الغدیر الواقعه الکبری  
۶ – الموسوعه لکلمات الزهرا علیه السلام  
۷ – پندهای جاودانه «حکمت های نهج البلاغه به صورت مجزّا»
۸ – روش برداشت از نهج البلاغه « ویژه جوانان و نوجوانان»  
۹ – روش برداشت از قرآن « ویژه جوانان و نوجوانان»
۱۰ – ضرورت پردازش نوین منابع روائی  
۱۱ – طرح های نوین آموزشی  
۱۲ – گل بوته های گلستان فاطمه علیها السلام «ویژه جوانان ونوجوانان»

***مجموعه نهج البلاغه شناسی

۱ – ا طّلاعات مقدماتی نهج البلاغه  
۲ – روش برداشت هایی از نهج البلاغه  
۳ – روش های تحقیق در نهج البلاغه  
۴ – شناخت ویژگیهای نهج البلاغه « که جزء متون درسی معلمان و مربیان در وزارت فرهنگ قرار گرفت».
۵ – طرح های آموزشی نهج البلاغه  
۶ – کلید های شناسایی نهج البلاغه

***مجمو عه آشنائی با نهج البلاغه

۱ – المعجم المفهرس لألفاظ نهج البلاغه « که بارها در کشورهای عربی مثل لبنان و مصر به چاپ رسید و در نمایشگا ههای بین ا لمللی حضور چشم گیری پیدا کرد و هم اکنون چاپ بیستم آن منتشر شده است.  
۲ – فرهنگ موضو عات کلّی نهج ا لبلاغه  
۳ – فرهنگ واژه های معادل نهج ا لبلاغه  
۴ – فرهنگ معارف نهج البلاغه (۲ جلد )  
۵ – فرهنگ معارف نهج البلاغه در شعر شاعران (۲ جلد)  
۶ – فرهنگ معارف شروح نهج البلاغه (۳ جلد)  
۷ – نهج البلاغه (ترجمه) ( با ویژگیهای منحصر به فرد )  
۸ – روات و محدّثین نهج البلاغه (۲جلد)  
۹ – دروس آموزشی نهج البلاغه ( ۲جلد )  
۱۰ – دروس پژوهشی نهج البلاغه  
۱۱ – اسناد ومدارک نهج البلاغه  
۱۲ – فرهنگ لغات نهج البلاغه  
۱۳ – موضو عات مسبوقاتی نهج البلاغه

 همچنین مجموعه بینش توحیدی، مجموعه تربیتی، مجمو عه فرهنگ سخنان معصو مین علیهم السلام، مجموعه تحلیل تاریخ سیاسی معصومین علیهم السلام، کتاب های در آستانه نشر 

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بنیاد نهج البلاغه اردبیل میباشد